Szkoła podstawowa » Projekty i innowacje » Program edukacyjny dla szkół podstawowych - Być jak Ignacy - „Zostań ambasadorem nauki”.

Program edukacyjny dla szkół podstawowych - Być jak Ignacy - „Zostań ambasadorem nauki”.

We wrześniu 2022r. klasy 2b i 2d przystąpiły do realizacji VII edycji projektu edukacyjnego dla szkół podstawowych, którego organizatorem jest Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza, a patronat honorowy objął Minister Edukacji i Nauki.
 
    Cele programu to:
  • popularyzacja wiedzy na temat polskiej myśli naukowej wśród uczniów szkół podstawowych
  • rozpowszechnianie wiedzy na temat sylwetki Ignacego Łukasiewicza oraz przemysłu naftowego i gazowego
  • popularyzacja wiedzy na temat innych polskich naukowców oraz ich wynalazków, odkryć i dokonań
  •  popularyzacja nauk matematyczno-przyrodniczych i historii polskiej myśli technicznej
  •  kształtowanie postaw patriotycznych
  • promowanie działań edukacyjnych opartych na aktywnym doświadczaniu, obserwowaniu, tworzeniu sytuacji bliskich naukowym dziedzinom wiedzy
  •
W trakcie realizacji działań związanych z programem dzieci zdobywają wiedzę z zakresu różnych fascynujących  dziedzin nauki, a wszystko w atrakcyjnej dla nich formie, poprzez doświadczanie, eksperymentowanie i obserwację.
Poznają także sylwetki niektórych wybitnych polskich  naukowców i wynalazców.
 
Tematy zajęć skupione są wokół takich zagadnień jak:
 
- Cząstki elementarne w życiu codziennym
- Woda i wyporność
- Astronomia i układ słoneczny
- Kryptologia, szyfry i matematyka w życiu codziennym
- Siły wokół nas
- Komunikacja międzyludzka
- O wzroku, świetle i złudzeniach optycznych
- Podstawy ekonomii
 
Zapowiada się wielka przygoda z nauką!

Listopada 2022r.

Tym razem tematem zajęć projektu edukacyjnego "Być jak Ignacy" była woda i wyporność. Dzieci poznały postać Stefana Drzewieckiego i kilka z jego wynalazków. Przekonały się, czy wykonane wg własnego pomysłu pudełko na zapałki jest wodoszczelne. Doświadczalnie sprawdziły, które przedmioty toną, a które utrzymują się na powierzchni. Dowiedziały się, że odpowiada za to gęstość przedmiotu. Udało im się stworzyć menisk wypukły, dzięki czemu metalowy spinacz nie zatonął. Zatapiały i wyławiały model łodzi podwodnej. Wykonały także doświadczenie pt. Nurek Kartezjusza, które odnosi się do wyporności wody i pokazuje, że "nurek" różnie się zachowuje, w zależności od ciśnienie w butelce. Ogromną frajdę miały podczas wyścigu własnoręcznie wykonanych łódek papierowych. Popychane za pomocą dmuchnięć szczęśliwie dobrnęły do brzegu. 
Z niecierpliwością czekamy na kolejne zajęcia i kolejne wyzwania naukowe. 
 
Wychowawczynie klas 2b i 2d 
B. Olechowicz i B. Bandurska